Röda Rosor

Tänkte berätta om min favorit blomma som är rosen men speciellt dem mörkröda eller röda rosor överhuvudtaget. Jag gillar inte rosor endast för att dom är så sjukt vackra utan även på grund av deras betydelse och vad just en ros berättar. Som en röd ros visar kärlek, passion, respekt samt jag älskar dig. Allt ifrån antal till färg, till taggar eller utan taggar allt har en egen betydelse. 

Ett exempel är inom kristen symbolism likställs ofta den röda rosen med kärlek men också skönhet och det förgängliga livet. Den röda rosen symboliserar även blodet hos dem som gav sitt liv för Kristendomen.

Här har ni några av rosornas färger och betydelse:
Röda - Kärlek, passion, respekt
Vita - Oskuldsfullhet, renhet, diskretion
Korallröd - Lust, åtrå
Lila - Kärlek vid första ögonkastet
Orange - Förtrollning, fascination
Mörkrosa - Tacksamhet
Rosa - Elegans, charm, glädje
Gula - Vänlighet, glädje, svartsjuka
Bukett med röda, vita och blå - Detta är ett frieri!

Antalet:
En - Du är allt för mig
Två - Jag vill resa bort med dig
Tre - Jag vill träffa dig igen
Fyra - Jag högaktar och tackar dig
Fem - Jag vill göra allt för dig
Sex - Jag tror inte på dina löften
Sju - Jag älskar dig
Åtta - Jag är din till döden skiljer oss åt
Nio - Jag vill vara ensam med dig
Tio - Vill du gifta dig med mig?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0